Badania marketingowe dla firm farmaceutycznych – zbieranie danych
Badania marketingowe dla branży farmaceutycznej są usystematyzowanymi procesami służącymi do zbierania obiektywnych informacji oraz ich przetwarzania. Owe badania prowadzi się w celu zmniejszenia ryzyka podczas podejmowania decyzji marketingowych. Usystematyzowany, oznacza nic innego jak, dobrze zorganizowany i zaplanowany.
Dynamiczne zjawisko
Badania marketingowe dla firm farmaceutycznych są zjawiskiem dynamicznym, zmieniającym się w zależności od potrzeb rynku, dlatego zalecane jest okresowe ich powtarzanie, w celu aktualizacji informacji. W badaniach marketingowych bardzo ważne jest stosowanie ogólnie przyjętych standardów i zasad obiektywności. Wykorzystuje się w tym celu ogólnie przyjęte metody naukowe, aby gromadzić, analizować i interpretować dane w należyty sposób. Bardzo ważne jest również zadawanie pytań w taki sposób, aby nie sugerować odpowiedzi.
Do czego służą badania
Opis otoczenia, rynkowego jak również konkurencji działającej w branży jest celem działań, jakie podejmują badania marketingowe dla firm farmaceutycznych – służą opisowi otoczenia, a ponadto:
- wyjaśniają przyczyny i zależności danych sytuacji,
- możliwe jest „przewidywanie przyszłości”, prognozowanie,
- możliwe staje się poszukiwanie nowych rozwiązań, szans, ułatwianie zmian,
- dają sposobność kontroli działań w kierunku zakładanego celu oraz jego wyniku.
Korzyści płynące z badań marketingowych
Zlecenie eksploracji wiąże się z wieloma korzyściami. Badania marketingowe dla branży farmaceutycznej mają wpływ na wiele obszarów działalności przedsiębiorstw i podejmowanie działań mających na celu poprawę sytuacji firmy na rynku. Są to m.in.:
- zmniejszenie ryzyka, dzięki zbadaniu czynników, które mają wpływ na obszar farmaceutyczny,
- zbadanie elastyczności cen,
- sprawdzalność skuteczności środków produkcyjnych,
- adekwatność kanałów dystrybucji wobec rynku odbiorcy,
- weryfikacja opinii nabywców,
- skuteczność akcji promocyjnych.
Wachlarz metod i technik badawczych stosowanych w Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat®
Wachlarz metod i technik badawczych jakie są wykorzystywane poprzez badania marketingowe dla firm farmaceutycznych dają bardzo szeroki zakres działań, służących zdobywaniu informacji na temat rynku farmaceutycznego. W badaniach marketingowych najczęściej stosowanymi metodami są wywiad bezpośredni oraz ankieta. Aby badanie było przeprowadzone w rzetelny sposób, dobrze jest ograniczyć się do jednej bądź dwóch metod, które trafnie będą odpowiadać rodzajowi badania. Wśród metod i technik wyróżniamy jakościowe (IDI, FGI, tajemniczy klient) oraz ilościowe (CAPI, PAPI, CAWI, CATI).
Najważniejszy obszar badań i wybór celowości
Warto zapamiętać, że podczas jednego badania nie można zbadać wszystkich wątków w szczegółowy sposób. Przed przystąpieniem do badania, należy zastanowić się, co jest najważniejszym obszarem badań i na nim skupić wszelką uwagę.
Aby zweryfikować najważniejszy obszar badań, należy zastanowić się z którym elementem działań przedsiębiorstwa jest najwięcej problemów. Do tego powinny odnosić się badania marketingowe dla branży farmaceutycznej. Po weryfikacji obszaru i jego wskazaniu warto skonsultować się z ekspertem Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®, który doradzi odpowiednią metodę badawczą oraz przeprowadzi przedsiębiorcę przez proces badawczy na partnerskich zasadach.