Rynek FMCG
Zawrotna prędkość, jaką we współczesnym świecie osiągnął rynek dóbr szybkozbywalnych, jest faktem, z którym muszą się mierzyć firmy w tym rynku uczestniczące. Jednocześnie występują tu obok siebie bardzo wysoki popyt i oraz równie wielka konkurencja. Charakter dóbr FMCG (ang. Fast Moving Consumer Goods) sprawia, że niezwykle trudno wypracować markę, ponieważ klient zainteresowany jest użytecznością i dostępnością produktu (a także – oczywiście – jego ceną), zwykle nie przywiązując uwagi do producenta danego towaru.
Żeby przezwyciężyć tę sytuację należy właściwie rozpoznać oczekiwania klientów oraz zaplanować strategię sprzedażową w sposób dostosowany do niej, optymalizując możliwości przedsiębiorstwa. Szczególnie ważną częścią tego procesu są badania rynku, których prowadzenie można zlecić zewnętrznym firmom, wyspecjalizowanym w tego rodzaju analizach, lub też samodzielnie realizować je w obrębie firmy.
Badacze FMCG
Wprowadzanie nowego produktu wymaga starannie dobranej strategii działania, której opracowanie wymaga wiedzy dotyczącej grupy targetowej tego produktu. Istotne jest rozpoznanie konkurencji i jej działań, sprawdzenie chłonności rynku i zwyczajów konsumenckich związanych z nowościami w danym segmencie rynku. Tego typu badania najlepiej wyprowadzić poza firmę, gdyż obiektywizm badacza podniesie jakość opracowania. Jednocześnie jednak należy zwrócić uwagę na odpowiednie zorientowanie badaczy w specyfice rynku FMCG.
Metody badania marketingowe FMCG
Jeśli chodzi o sprawdzanie konceptów oraz produktów, postrzeganie marki lub reakcję na kampanię reklamową, logotyp, nazwę czy właściwości opakowania, najlepiej sprawdzą się jakościowe metody badawcze, które oferują głębszy wgląd w postawy i zwyczaje konsumentów. Umożliwiają także odpowiedź na pytanie o właściwe kanały dystrybucji i promocji oferowanych dóbr.
Do najpopularniejszych metod jakościowych należą wywiady, które można realizować różnymi technikami, w praktyce jednak wszystkie oparte są na rozmowie z respondentem, prowadzonej w oparciu o scenariusz, w ramach którego kolejne pytania pozwalają rozwinąć wypowiedź w celu ujawnienia głębokiej struktury powiązań pomiędzy poszczególnymi odpowiedziami.
Wywiady i ankiety
Wywiady można przeprowadzić z respondentami, którzy stanowią reprezentację danej grupy – wówczas uzyskane odpowiedzi uogólnić można dla całej populacji, której wspólne są dane cechy gospodarcze. Analiza zebranego materiału badawczego pozwoli ujawnić zbieżności występujące pomiędzy poszczególnymi reprezentantami grupy, co umożliwi sformułowanie odpowiedzi na określone pytania badawcze.
Aby potwierdzić zdiagnozowane wyróżniki warto dodatkowo zrealizować badanie ilościowe, na przykład standardową ankietyzację papierową, wykonaną przy pomocy kwestionariusza opracowanego w oparciu o dane z analizy jakościowej. Wzajemna weryfikacja wyników uzyskanych dzięki obu metodom czyni badanie wiarygodnym.