e-Recepta – kiedy i jak wystawić?
W polskim systemie opieki zdrowotnej następuje właśnie przełom – za kilka dni wchodzą e-Recepty. Jak specjalista może zacząć je wystawiać w swoim gabinecie?
e-Recepta – potrzebne segmenty do pełnego działania
Wygodne i szybkie wystawianie e-Recepty wymaga spełnienia kilku warunków. Najważniejszą rzeczą w procesie wdrażania zmian w zakresie elektronicznej dokumentacji jest:
- Posiadanie systemu gabinetowego – proponujemy program Medfile® EDM, który jest zintegrowany z platformą NFZ – P1 i umożliwia kompleksowe wystawianie e-Recept za pomocą prostego kreatora;
- Pobranie certyfikatów na dysk komputera z platformy e-Zdrowie – P1, pod adresem https://rpwdl.csioz.gov.pl oraz certyfikatu PUE ZUS pod adresem: https://www.zus.pl/pue (ten certyfikat jest potrzebny do wystawienia e-Zwolnienia więc możliwe, że już jest pobrany na dysk Twojego komputera);
UWAGA: Zapisz certyfikaty w widocznym miejscu na dysku!
Pola wymagane do uzupełnienia
Dokumentacja medyczna, taka jak e-Recepta musi być wystawiana przez uprawnione do tego jednostki i podmioty lecznicze, dlatego też wymagane jest uzupełnienie pól, w których należy wpisać:
- Identyfikator, który został nadany przez P1 (OID);
- Weryfikacja użytkownika, jako lekarza lub lekarza dentystę;
- NPWZ – wprowadzenie Numeru Prawa Wykonywania Zawodu;
- Nazwa placówki lub firmy – Należy wpisać nazwę placówki medycznej lub firmy (taką samą jak na uzyskanym certyfikacie RPWDL);
- Numer REGON – wpisanie numeru 14-cyfrowego dla podmiotów leczniczych i 9-cyfrowego dla praktyk lekarskich;
- Adres placówki, czyli: kod pocztowy, miasto, ulicę, numer domu oraz lokalu (adres musi być zgodny z tym uzyskanym na certyfikacie RPWDL),
- Telefon, bez znaku „+” oraz bez „spacji”.
e-Recepta – konfiguracja systemu Medfile® EDM
Wprowadzenie uzyskanych certyfikatów do programu gabinetowego Medfile® EDM nie wymaga wiele czasu. W razie problemów Specjaliści Obsługi Klienta Medfile® EDM wspomagają przeprowadzenie przez ten proces. Wystarczy jednak posiłkować się poniższymi wskazówkami, aby samemu wprowadzić potrzebne certyfikaty do systemu gabinetowego:
- Wybieramy w systemie zakładkę „Moje konto” a następnie panel „ NFZ-Ustawienia”;
- W nowym oknie (górna część) pojawi się hasło na pasku „e-Recepty-P1-CSIOZ” – należy kliknąć na ten pasek ;
- Przechodzimy do wgrywania odpowiednich certyfikatów, które wcześniej pobraliśmy i zapisaliśmy na dysku naszego komputera;
- Wybieramy pole certyfikatu, który chcemy wgrać, po czym system Medfile® EDM otworzy okno wyboru odpowiedniego pliku. Klikamy w ten plik – certyfikat i następnie klikamy „Otwórz”. Teraz plik wgrywa się do systemu gabinetowego;
- Jeśli system wgrał plik poprawnie, otrzymamy komunikat;
- Po wgraniu certyfikatu wpisujemy hasło, które zostało wygenerowane podczas tworzenia certyfikatów;
- Postępujemy z każdym certyfikatem (TLS, WSS, ZUS) jak wyżej;
- Po wgraniu wszystkich certyfikatów uzupełniamy dane jakich wymaga e-Recepta :
Identyfikator przypisany przez P1 (otrzymaliśmy go w mailu od RPWDL); informację czy e-Recepta będzie wystawiana przez lekarza, czy lekarza dentystę, nazwę placówki, numer PWZ, REGON;
- Jeśli wszystkie dane zostały wpisane należy nacisnąć polecenie „Sprawdź poprawność danych”, jeśli zostały one zapisane poprawnie otrzymamy komunikat: „Połączenie zostało nawiązane poprawnie”
Generowanie certyfikatów z RPWDL oraz certyfikatów PUE ZUS jest działaniem niezależnym od oprogramowania gabinetowego. Należy je wykonać samodzielnie poprzez odpowiednią witrynę internetową.
Pobierz potrzebne certyfikaty na dysk
Jeśli pobrałeś odpowiednie certyfikaty na dysk komputera i nie posiadasz odpowiedniego oprogramowania komputerowego do wystawienia e-Recepty – skontaktuj się ze specjalistami Obsługi Klienta Medfile® EDM. W komunikatywny i przystępny sposób objaśnią oni działanie sytemu i możliwości pracy w programie. Pomogą także wdrożyć certyfikaty, aby móc wygodnie wystawiać e-Dokumenty.
Zapraszamy do kontaktu: +48 530 610 330.